-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:947 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

با توجه به آيه 30 سوره بقره ( اتجعل فيها من يفسد فيها ) ملايكه از كجاحدس مي زدند كه انسان اهل فساد و خون ريزي است ؟
علما درباره ي منشا كلام ملايكه ( اتجعل فيها من يفسد فيها ) ، اقوال مختلفي را مطرح كرده اند كه خلاصه ي آن ها چنين است : 1 .صدور سخن فوق از جانب ملايكه ، به لحاظ ظن و استنباط خود آن هابوده است ؛ زيرا آن ها مي دانستند موجود زميني قطعا مادي و مركب ازشهوت و غضب است و عالم آن ها هم عالم تزاحم و محدوديت است ، لذاچنين زندگانيي طبعا خالي از مفاسد و خون ريزي نخواهد بود .علامه طباطبايي اين قول را پذيرفته است ، ( علامه طباطبايي ، محمدحسين ، ترجمه الميزان ، ج 1، ص 147 ) 2 .اين سخن ، در واقع از زبان ملايكي است كه ابليس را در از بين بردن مخلوقات جني كمك كرده بودند .مخلوقات فوق پيش از سكونت آدم ، روي زمين فساد مي كردند و آن ملايكه ، خون ريزي وفساد اين ها را به چشم ديده بودند .اين ملايكه با اين سابقه ي ذهني ، مولودجديد را به مخلوقات فساد كننده پيشين قياس كردند .طبرسي اين قول را به كثيري از مفسرين نسبت داده است ، ( طبرسي ، مجمع البيان ، ج 1، ص 72 -نشر بيروت ، دار احيا التراث العربي ، 1379 ق ) . 3 .از ابن عباس و ابن مسعودهم نقل شده است كه كلام ملايكه از روي يقين بوده است ؛ زيرا خداوند قبلاآن ها را از چنين وضعيتي آگاهي داده بود، تا آن ها بيش تر به علم غيبي خدامعرفت پيدا بكنند .امام فخر رازي اين وجه را به عنوان قول مطرح كرده است ، ( فخر رازي ، مفاتيح الغيب ، ج 2، ص 170 ) . 4 .گفته ي ملايكه از روي اخبار نبوده است ، بلكه صرف استفهام و استخبار و استعلام صورت گرفته است . فرشتگان مي خواستند از مصلحت و حكمت آن اطلاع يابند .طبرسي و فخر رازي اين قول را مطرح كرده اند، ( همان ) . 5 .هنگامي كه خداوند آتش را آفريد، ملايكه ترسيدند علت خلقت را از خداوند جويا شدند .خداوند درجواب فرمود : ( ( آن را براي عصيان كنندگان خلق نمودم . ) ) ملايكه كه خود بري از معصيت بودند، با مطرح شدن قضيه ي خلقت آدم ، فهميدند كه حتماعصيان از جانب چنين موجودي رخ خواهد داد و با خدا اين گونه سخن گفتند، ( تفسير فخر رازي ، ج 1، ص 170 ) . ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.